1. Ät mer regelbundet

Ät frukost inom 90 minuter efter att du vaknat för att hålla igång din kropp, ät sedan något litet var tredje timme. Många gör misstaget att bara äta tre gånger om dagen men det är bättre att äta flera små måltiden. Om du till exempel äter fem gånger om dagen kommer blodsockernivån att hållas mer konstant att du kommer att bli mindre hungrig.

2. Ät en fiberrik middag

Många svenskar har ingen aning om vad fibrer är och vad de gör med din kropp. Fibrer har en positiv effekt på tarmrörelsen och kan även skydda mot hjärtsjukdomar och vissa cancerformer. Du kan hitta fibrer i potatis, fullkornspasta, brunt ris och i råa grönsaker, bönor och baljväxter.

Advertisement - Continue Reading Below

3. Köp inte snacks

Det kan låta enkelt men det är svårare än du tror. När du står i mataffären – försök att inte lockas av alla godsaker vid kassan utan ha istället nyttiga snacks som nötter eller minimorötter i väskan.

4. Få tillräckligt med sömn

Brist på sömn ökar hungern hela dagen. För att kompensera dålig sömn har vi en tendens att överäta. Försök därför att få 7 till 8 timmars sömn per natt.

5. Välj hälsosamma (men goda) alternativ

Byt ut dina flingor med mjölk mot en smarrig smoothie bowl. En bonus: Det ser såå mycket bättre ut på Instagram också, win-win.

6. Distrahera dig

Sysselsätt dig med något som inte har med mat att göra. Gå på en promenad, måla naglarna, spela ett spel eller ring en vän. Innan du vet ordet av kommer du att ha glömt att du är hungrig.

#MERFITÄNNÅGONSIN

Önskar du att du kunde komma i bättre form och leva ett hälsosammare liv som du faktiskt kunde upprätthålla? Joina Cosmpolitans resa mot en starkare, sundare och mer "fit" livsstil. De kommande fyra veckorna kommer vi dela råd om mat, fitness och hälsa. Varje vardag, kl. 16:00, inspirerar vi dig med härliga och viktiga tips på vår Facebooksida och på vår hemsida. Låt detta bli starten till en hälsosammare livsstil!

Vad tycker du?