I september kör vi på Cosmopolitan en #nykterseptember vilket går ut på att under en månad inte dricka alkohol. Att inte dricka alkohol under trettio dagar kan vara en stor utmaning för många men det finns fantastiska hälsofördelar. Jag har tagit flera nyktra månader och här är mina bästa tips på hur du klarar en månad utan att dricka.

6 tips på hur du klarar en nykter månad

1. Bestäm dig. Skriv ner för dig själv varför du gör detta. Är det för att bli piggare? Må bättre? Gå ner i vikt? Oavsett anledningen är det viktigt att bestämma dig och formulera vad du vill åstadkomma, det kommer att göra det lättare de dagarna du verkligen vill gå ut och ta det där glas vinet.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Skriv ned vad du ska göra med pengarna du sparar. När du avstår alkohol kommer du att spara pengar. Kalkylera hur mycket du vanligtvis gör av med på alkohol under en månad och bestäm vad du ska köpa för de pengarna. Det kan vara allt från en ny tröja till att unna dig en spa-dag! Var kreativ och lägg pengarna på något som får dig att må bra.

3. Hitta någon att göra det med. Det är MYCKET lättare när man är två. Min första vita månad tog jag tillsammans med min dåvarande pojkvän och det gick väldigt lätt att genomföra det eftersom man alltid är två i det. Ta en partner, kollega eller kompis och förklara hälsofördelarna med att inte dricka på en månad och håll ihop!

4. Undvik situationer som triggar dig. Triggar det dig att vilja dricka om du är på en uteservering med vänner efter jobbet? Undvik det de första veckorna! Är nattklubbar eller restauranger din triggande miljö? Håll dig borta från de till att börja med. De två veckorna kommer alltid att vara värst men när du har kommit över de första trösklarna kommer det att vara enklare att hålla dig helt nykter.

5. Ha kvar ditt sociala liv. Att isolera sig bara för att du är nykter är bland det sämsta du kan göra. Det kommer bara att göra att du känner dig ensam och deppig istället för energifylld och glad. Följ med kompisarna ut på helgen (om du inte triggas av det), planera in luncher, promenader och andra aktiviteter som inte kretsar kring alkohol.

6. Kompensera inte. Många som slutar med en sak börjar direkt kompensera och ersätta sina dåliga vanor med en annan dålig vana. Många som slutar röka börjar snusa och många som som slutar med alkohol börjar till exempel äta mer godis eller annat onyttigt. När du är sugen på alkohol – gå istället ut på en promenad för att ta en chokladboll!

Hoppas ni följer med på vår resa till en vit september och deltar i vår anonyma alkoholundersökning för att hjälpa oss dyka djupare i alkoholens påverkan.

Gillade du artikeln? Glöm inte följa oss på Facebook och Instagram!

Vad tycker du?