Jag är 20 dagar in i min vita månad och sanningen är att jag aldrig mått bättre. Jag känner mig mycket fräschare, gladare, mer produktiv och har så mycket mer energi. Jag har ändrat mina vanor så jag går upp tidigare, äter bättre, jobbar hårdare och tränar mer. Om 10 dagar kommer jag utvärdera mina resultat och även publicera dagboksanteckningar om hur min utveckling har gått till - så stay tuned. Detta är en sammanställning från iq.se av alkoholens effekter.

Advertisement - Continue Reading Below

Så påverkar alkohol kroppen

Hjärnan. Små mängder alkohol kan leda till sämre omdöme, tankeförmåga, minne och reaktionsförmåga. Vid långvarig användning kan du få epileptiska anfall, demens eller andra hjärnsjukdomar.

Hjärtat och kärlen. Om du dricker stora mängder alkohol medför det stora risker. Pulsen och blodtrycket ökar det påverkar rytmen och kan leda till hjärtflimmer.

Hudsjukdomar. Hög alkoholkonsumtion ökar risken för psoriasis, eksem och andra hudbesvär.

Sex. Visst kan alkohol minska nervositet och kan bidra till att den sexuella lusten ökar, men det betyder inte att förmågan ökar. Alkohol kan leda till impotens, både på kort och lång sikt. Vilket beror på att att alkohol minskar halten av testosteron.

Prestationsförmåga. Prestationsförmågan påverkas mycket av att dricka alkohol. Dessa negativa effekter gäller både fysiska aktiviteter och aktiviteter som innebär att man har hjärnan på plats. Du rekommenderas att undvika hård träning om du har druckit mer än 2-3 enheter dagen innan.

Sömn. Det är ännu oklart exakt hur sömnen påverkas av alkohol men man vet att alkoholen påverkar sömnens kvalitet. Alkoholen rubbar mekanismerna som styr sömndjupet och sömnen blir inte tillräckligt djup. Detta kan var anledningen till att du kan vakna upp efter du har sovit 10 timmar en utekväll och fortfarande vara helt slut i hjärnan och kroppen,

Övervikt och fetma. Efter fett är alkohol det mest kaloritäta vi har på våra matbord. Det ger ingen näring utan är bara tom energi. En stor stark innehåller till exempel 186 kalorier, vilket är lika många som en tårtbit eller 11,6 sockerbitar.

Depression och självmord. Risken att drabbas av depressionssjukdomar ökar starkt med hög alkoholkonsumtion. Hälften av alla självmord i Sverige är alkoholrelaterade.

Dessa faktorer är bara några som visar på hur skadligt alkohol är för kroppen. Alkoholkonsumtion kan vara okej om man dricker med måtta – men problemet är att många dricker alldeles för mycket. Om du känner att du ligger i riskzonen kan det helt klart vara att rekommendera att ta en vit månad. Detta får dig att reflektera över din egna konsumtion av alkohol och hur mycket du egentligen dricker blir tydligt när du slutar.

Gillade du artikeln? Glöm inte att följa oss på Facebook och Instagram!

Vad tycker du?