Dessa (hälsosamma!) saker kan du äta för att få mer energi innan träningen. Med tips och tricks från PT:n Jesse (@bodyandmindcontrol).

Tips från Jesse: "Ät aldrig för mycket före ditt träningspass. Det låter klyschigt, men det är verkligen sant. Ät alltid två timmar före din träning, och inte för mycket... och inte för starkt. En vällagad quinoasallad med grönsallad, körsbärstomater, pinjenötter, rökt kyckling, kalkon eller biff är alltid en bra bas. Vegetarianer kan enkelt ersätta köttet med tofu, tempeh eller sojabönor."

Advertisement - Continue Reading Below

1. Proteinfylld mat

Proetiner är fantastiska för dina muskler och deras återhämtning. Speciellt om du har styrketräning på programmet. PT:n Jesse säger att "Under ett pass i styrketräning uppstår små slitningar i musklerna. Proteiner fyller dessa och ser till att du får mindre muskelsmärta efterråt. De återställer din kropp..." Ett kokt ägg (eller två) är perfekta innan du ska träna. Ägg innehåller proteiner, men även B-vitaminer. Vitaminerna hjälper till att omvandla maten du äter till energi. Kyckling, kallkon och biff är också bra för dig.

Related Article

2. Vitamin C

Vitamin C hjälper till att stimulera ämnesomsättningen och ser till att du bränner kalorier snabbare. Det finns mängder av C-vitamin i frukter som apelsiner, kiwi, grapefrukt, Granny Smith-äpplen och färsk ananas, men även i grönsaker som broccoli och brysselkål. Är du inte ett fan av grönsaker? Då kan du såklart också göra en hälsosam smoothie, där du till exempel blandar ananas, kokosvatten och avokado. Mums!

3. Päron

Päron har mängder av fiber och fukt och ger en mätt känsla som håller länge.

4. Osaltade nötter

Osaltade mandlar är de hälsosammaste nötterna du kan äta. De innehåller alla de viktigaste antioxidanterna, omega-3, fettsyror och omättade fetter. Osaltade cashewnötter ger också en bra boost av näringsämnen som B-vitaminer och mineraler. En näve nötter (ca 24 stycken) försäkrar att ditt blodsocker håller sig på en bra nivå.

Related Article

5. Kaffe

Det låter kanske osannorlikt, men kaffe kan verkligen ge dig en bra boost. Du behöver bara lite grann och det är viktigt att kaffet är så rent som möjligt. PT:n Jesse berättar att "En latte macchiato med massor av mjölk och tjocka lager skum har en väldigt annan effekt än en cappuchino-shot. Om du ska dricka kaffe innan träningspasset så se till att det är så rent som möjligt, och att du dricker tillräckligt med vatten under träningen. Stay hydrated!"

6. Äpplen

Äpplen innehåller väldigt få kalorier, men mycket förebyggande fiber och kalium. Granny Smiths räknas som en syrlig frukt, vilket stimulerar din naturliga förbränning. Plus att de är lätta att ta med sig! Och visste du att ett äpple innehåller lika mycket fiber som en näve flingor?

'Orange balloon and arm in suit approaching it with a needle, ready to burst the bubble. Concept for loss, catastrophic failure. Blue background.'
Related Article

7. Riskaka med banan och jordnötssmör

Det är mellanmållet kommer att ge dig en hälsosam balans av proteiner (från jordnötssmöret) och kolhydrater (från bananen och riskakan). "Ett kex eller en riskaka med banan, jordnötssmör och marmelad är det perfekta mellanmålet innan du ska ut och springa" säger Jesse. Hallå energiboost!

8. Ananas

Vi känner redan till de mirakulösa effekterna av Vitamin C, vilket du också hittar i ananasen. Ät lite färsk ananas innan ditt pass för att förhindra muskelsmärta, blåmärken, sträckningar och svullnader. Plus att ananas stimulerar fettförbränningen. Win-win! Jesse tillägger att "Om du vill äta ananas innan din träning, så är det bästa såklart färsk ananas. Men om du bara har tillgång till ananas på burk, så försök att hitta en i juice, inte sirap."

#MERFITÄNNÅGONSIN

Önskar du att du kunde komma i bättre form och leva ett hälsosammare liv som du faktiskt kunde upprätthålla? Joina Cosmpolitans resa mot en starkare, sundare och mer "fit" livsstil. De kommande fyra veckorna kommer vi dela råd om mat, fitness och hälsa. Varje vardag, kl. 16:00, inspirerar vi dig med härliga och viktiga tips på vår Facebooksida och på vår hemsida. Låt detta bli starten till en hälsosammare livsstil!

Vad tycker du?