Vi har alla våra slitna gamla älsklingssneakers liggande nånstans där hemma. Och visst händer det att vi kör på med dem tills de knappt sitter ihop längre. Men kanske är dags att vi ställer oss frågan: Hur ofta byta träningsskor?

Hur ofta byta träningsskor?

Alla har vi väl stått framför spegeln med våra favoritskor, vridit och vänt på oss, och visst är de fina! Och är de inte bra sköna ändå... Att sömmarna börjat släppa låtsas vi inte om, medan vi innerst inne tänker tanken att - hur ofta byta träningsskor?

Advertisement - Continue Reading Below

Och vare sig du löper marathon, joggar regelbundet eller just kommit igång med dina första kilometrar på löpbandet, så är dina skor en viktig del i din framgång. Och - ledsen tjejer - de håller inte för alltid. Till och med när du hittat det där perfekta paret, så är det bra att veta när det är dags att ge upp dem och skaffa nya träningsskor.

Läs också: 6 snabba energiboostar inför träningen.

Most Popular

Faktum är att ett par dåliga - eller utslitna för den delen - träningsskor kan ha en riktigt negativ inverkan på din träning, och leda till skador. Här är 6 tecken på att du borde lyssna på dig själv när du tänker "hur ofta byta träningsskor?", medan du står och tvekar med dina favoritskor i hallen.

1. Din kropp har ändrats. Om du tappat eller gått upp i vikt - kanske har löpträningen verkligen gett resultat? - så finns det en stor chans att dina fötter också ändrats. Se till att dina skor passar de fötter som du faktiskt använder.

Läs också: Träna efter din menscykel och prestera bättre.

2. De är slitna. Om du börjat ignorera de där släppande sömmarna, gummit som slitits av på sulan, eller de bleknade skosnörena - det kan vara dags att investera i ett nytt par.

3. Du får ont eller ömmar. Om du efter löprundan känner att det gör ondare i fötterna eller knäna än det brukade göra när skorna var nya, kan det vara ett tecken på att stötdämpningen inte längre gör det de ska. Och vi vill väl alla ha den där bouncy känslan när vi springer?

4. Stegräknaren tickar. Om du springer ofta och mycket bör du också byta skor oftare, vilket är ganska logiskt. Efter 500 kilometer brukar många löpare byta ut sina skor, även om somliga tycker att de håller bra nästan dubbelt så länge. Känn efter om stödet från skorna fortfarande känns bra, och se till att byta innan kilometrarna blir för många för dem.

Läs också: Håll ihop... med din träningsrutin.

5. Du har bytt träningsform och har ett nytt mål. För att du ska springa precis så bra som du faktiskt kan, är det viktigt att du har de bästa skorna för ändamålet. Se till att du har rätt sko för rätt träningstyp.

6. De luktar illa. Ju mer du springer ju mer svettas du, och ju mer kommer dina skor att lukta: a) Överanvända skor borde bytas och b) Hur härligt är det inte med doften av nya fräscha skor?

Gillade du artikeln? Glöm inte följa oss på Facebook och Instagram!

Källa: Mashable

Vad tycker du?