Sommaren är nästan slut och sakta men säkert börjar säsongen för jobb, skola och livet inomhus krypa sig på. Varför inte ta vara på den här sista tiden utomhus och göra en sista insats för att få den där efterlängtade sommarkroppen. Då vi inte heter Gigi Hadid och har ett eget personligt träningsprogram har vi valt att ta hjälp av ett antal olika experter för att råda oss till hur vi får en platt mage på nolltid.

GIF
Flat mage på kort tid
Advertisement - Continue Reading Below

Så här får du platt mage på nolltid

1. Intervallträning

Du behöver inte springa ett maraton eller hålla ut i 2 timmar på trappmaskinen för att få en välförtjänt platt mage på nolltid. Ett träningsprogram med intervallträning ökar förbränningen och minskar chansen för att lagra kalorier som fett.

2. Ät ordentligt

Du behöver inte (och bör verkligen inte försöka!) svälta dig till den perfekta magen. Hälsosam och näringsrik mat går hand i hand med en vältränad kropp och en sickpack á la Gigi Hadid.

GIF
Flat mage på kort tid

För att hålla förbränningen uppe är det viktigt att hålla blodsockret stabilt genom hela dagen och däför måste du ofta. Vi rekommenderar att äta små måltider, varje 2-3 timme, och var noga med att variera måltiderna.

Most Popular

Denna diet är det vi rekommenderar då det är något som du kan hålla hela året, men du läser denna artikel eftersom du vill ha en platt mage på nolltid - så här är några "genvägar" för att komplettera med:

Det är inte ovanligt att ha en mage som svullnar efter måltider och för att få en plattare mage gäller det att hitta vilka livsmedel eller kombinationer av livsmedel som får din mage att svullna.

- Undvik socker, vete och jästprodukter då dessa oftast är osaker till en uppblåst mage. Forskare från universitetet i Wien och München menar att en daglig konsumtion av olivolja (gärna i kombination med yoghurt) hjälper till att tämja hunger. Över en period av tre månader minskade deltagarnas kaloriintag med 175 kalorier om dagen!

- Mellanmål bör göras på friska saker: ersätt mackorna med broccoli, morötter, hummus och kål (hipster maten du vet). Grönkål är bland annat proppfullt med A- och C-vitaminer, kalcium, fosfor och järn. Var kreativ - varför inte göra engrönkålssmootie med yoghurt och blåbär? SÅ gott!

3. Skär ner på alkoholkonsumtionen

Om du vill få en platt mage på nolltid då kan jag säga att steg nummer 1 är verkligen att skära ner på alkoholen. Alkohol innehåller otroligt många kalorier och när du konsumerar alkohol så förstör du fettförbränningen som du arbetat så hårt för att få upp. Vidare ökar sannolikheten att maten du äter tillsammans med alkoholen kommer lagras som fett. Så tänk igenom det noga nu om det där glaset med Chardonnay eller Redbull Vodkan verkligen är värt det...

TIPS: Glöm inte att dricka vatten!! Minst 2 liter om dagen och försök att inte dricka samtidigt som du äter. Helst ska det ske 30 minuter innan din måltid för bästa möjliga resultat.

"De sa at ETT glass om dagen var ok..."

GIF
Flat mage på kort tid

4. Styrketräning

Intervallträning i kombination med styreträning är alfa och omega för att få en platt mage på nolltid. Variera mellan crunches och rotering av överkroppen för att ge dina magmuskler den utmaningen de behöver för att växa. Innan du köttar på med träningen i 150 km i timmen kan det vara bra att veta att musklerna också behöver vila, annars får musklerna aldrig chans att återhämta sig och i sin tur bygga muskler.

Sist men inte minst - fokusera inte på vikten! Om det är något vi har lärt oss under de senaste decennierna är att ens vikt varken speglar hur sund eller fit man är. Om du inte tror oss, kan du själv kolla in bilderna från denna fitness-bloggarens otroliga resa. Håll dig disciplinerad och fokusera på dina framsteg istället än på din vikt!

Gillade du artikeln? Glöm inte följa oss på Facebook och Instagram!

Vad tycker du?