Kostrådgivaren Becky Graham berättar för Cosmopolitan.co.uk att det du stoppar i kroppen kan vara anledningen till vad som visas på utsidan. Genom att skapa en förståelse av vad som händer, kan det vara lättare att förstå och lösa problemet. Läs vidare för att ta reda på maten som hjälper mot acne och det som gör problemet mycket värre.

Mat som hjälper mot acne:

1. Fisk, exempelvis lax, är den bästa källan till omega 3 fetter. Dessa nyckel fetter är antiinflammatoriska näringsämnen för huden, hjärnan, leder och hjärta.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Kokosolja. Det senaste året har ordet kokosolja varit på allas läppar och det är inte bara gott att laga mat med, utan det kan hjälpa mot acne också.

3. Lin- och chiafrön. Enligt kostrådgivaren Becky, är dessa frön, som även kallas "super frön", fulla av fiber och omega 3 fetter. Super goda i gröten, salladen och på soppan!

4. Nötter. Om du ska välja en nöt då är valnöten den absolut bästa, då den innehåller mest omega 3 fetter. "Paranöten innehåler selen och zink, dessa två mineraler är som viktigast för ett hälsosamt och fungerande imun system", säger Becky.

Most Popular

5. Pre- och probiotika livsmedel. Mat som hjälper mot acne och är både pre- och probiotiska. Livsmedel som innehåller prebiotika är kronärtskocka, lök, vitlök och sparris - som hjälper till att mata våra nyttiga bakterier. Medan probiotika finns i yoghurt och kefir - och hjälper till att trycka bort bakterier som inte hör hemma i kroppen.

Related Article

6. Bär. Fulla med antiooxidanter och "fytonäringsämnen", vilket betyder att de har låga nivåer av socker och höga nivåer av vitamin C. En väsentlig del till hudens läkningsprocess och immunförsvaret.

7. Grönsaker med starka färger. Färglada grönsaker är inte bara fina utan de är också mat som hjälper mot acne då de är en riktig bra källa av vitamin C och vitamin A.

8. Extra virgin olivolja. Olivolja innehåller väldigt mycket omega 9 fetter som anses kunna skydda huden från solens elaka strålar.

9. Avocados. Tack och lov att avocados är med på denna lista! Denna super frukt är inte bara god utan den är även rik av omega 9 fetter, vitamin C och vitamin A.

19. Ingefära. Vi har tidigare skrivit om denna super ört, den hjälper allt från illamående till mensverk till matsmältningen. Vidare är den även en antioxidant med antiinflammatoriska näringsämnen som hjälper till att läka huden.

Raspberries arranged in a 4x4 grid and photographed from a top angle against a red background
Related Article

När vi talar om mat som hjälper mot acne, kan det även vara bra att hålla koll på vad du inte ska äta:

1. Snabba kolhydrater och socker. "Dessa förstärker utsläppet av hormonet insulin i kroppen, och ständigt höga nivåer kan sänka en viktig bindande protein, som främjar den normala omsättningen av hudceller och förhindrar att porerna blockeras," förklarar Becky.

2. Gluten. Men bara om du har en intolerans, säger Becky. "Om du har en intolerans, allergi eller känslighet mot vete eller gluten, kan det påverka din hud negativt."

3. Vegetabiliska oljor, solrosoljor, margarin och fet snabbmat. Hejdå till hamburgare, chips och kakor. Dessa tenderar att ha höga nivåer av omega 6-fetter, vilket kan sporra inflammation om du äter mer av dessa än mat med naturliga anti-inflammatoriska omega 3-rika fetter, som oljig fisk.

4. Rött kött (om du äter mycket av det). "Detta kan öka risken för inflammation, om det äts för ofta. Så håll dig till en eller två gånger i veckan och försök se till att köttet är organiskt och matat med gräs, för att undvika gömda hormoner och antibiotika," råder Becky.

Related Article

5. Mejeriprodukter. "Detta är en vanlig allergen som länkas till acne och psoriasis," säger näringsfysiologen. För att förklara, tillägger hon: "Det kan orsaka en immun reaktion och innehåller också hormonet IGF1. Så länge du inte har en intolerans, kan organsika mejeriprodukter vara bra - yoghurt eller kefir är bra källor för probiotiska bakterier och för att bibehålla en hälsosam matsmältning."

6. Alkohol. Tekniskt sett inte en mat som hjälper mot acne, utan en dryck, men ändå. "Du vill inte ha en överarbetat lever om du försöker förbättra din hud, och alkohol lägger extra stress på det här viktiga avgiftningsorganet. Ett glas rött (packat med antioxidanter) då och då är ingen fara… men kom ihåg då och då-delen och överdriv inte."

7. Fruktjuice. Fruktjuicer från koncentrat kan också vara ett stort problem, då de innehåller mycket socker.

8. Kolgrillat kött och grönsaker. Dåliga nyheter om du gillar den där rökiga BBQ-smaken. "Att kolgrilla ditt kött och dina grönsaker använder upp mycket av våra existerande antioxidanter, som neutraliserar 'fria radikaler' och förhindrar skador och inflammationer på cellerna," säger Becky.

Gillade du artikeln? Glöm inte följa oss på Facebook och Instagram!

Vad tycker du?