De flesta av oss gillar att ta ett glas vin till maten ibland, eller att gå ut och ha en riktig helkväll då och då för den delen. Under sommaren är det lätt (och helt okej) att det blir mer alkohol än under resten av året, men det kan vara farligt om sommarens dryckesvanor följer med efter att sommarmånaderna tagit slut.

Detta betyder inte att du måste sluta dricka helt och hållet, men att det är bra att hålla drickandet under kontroll. Är du orolig för att du inte ska kunna kicka sommarvanorna? Här är 7 tecken att hålla utkik efter, som tyder på att du borde tänka efter innan du tar ett glas till:

Advertisement - Continue Reading Below

1. Du gör allt till en anledning att dricka. Absolut, det finns många anledningar att fira! Men om det börjar gå från att skåla för ett "Woo, jag är ledig imorgon!" till att ta ett par glas för att "Jippi... jag ska tillbaks till jobbet imorgon..!" kanske det är dags att sakta ner. Samma sak gäller om du börjat använda andras liv som dagens anledning att dricka - typ att fira att din bästa vän fått ett nytt jobb, utan att din bästa vän är med.

2. Ditt sommardrickande har förändrat hur du ser på och påverkas av alkohol. Du har börjat få ett starkt sug efter alkohol, och plötsligt behöver du nästan dubbelt så mycket för att nå samma berusade känsla. Ett bra tecken på att du borde vara mer vaksam, säger överläkare Olle Frisén till SVT.

3. Du tycker att du behöver alkohol för att ha kul. Du borde kunna delta i sociala event utan att behöva dricka. Detta betyder inte att du alltid ska avstå från alkohol på middagar och fester, utan att du ska akta dig för att hamna i ett state där du oroar dig för att det inte ska finnas något att dricka. Om no booz = no go, borde du fundera över din relation med alkoholen.

4. Du ser mer fram emot att dricka än att socialisera. Var ärlig nu - ser du fram emot kvällens barrunda för att du får umgås med dina vänner, eller för att du inte kan vänta tills du har en drink i handen (med en bra anledning dessutom!)?

5. Du dricker ofta ensam. Folk som dricker för mycket utvecklar ofta vanan att dricka på egen hand. Anledningen kan vara att när du är själv finns det ingen som påpekar (och påminner om?) att "du kanske borde dricka mindre".

6. Du har försökt (men inte lyckats) sluta dricka. Om du försökt avstå från alkohol under en period, men inte lyckats, är det mycket troligt att det är ett tecken på att du har ett ohälsosamt beroende av att dricka. Alkohol borde aldrig vara så viktigt i ditt liv att du mår dåligt eller känner dig ledsen utan det.

7. Du ljuger om dina alkoholvanor. Ett tydligt tecken på att vi gör något som vi egentligen inte borde göra, eller att vi har ett problem, är att vi döljer det för andra.

Om du känner igen dig i något eller några av tecknen ovan, kan det vara så att du borde försöka dricka mindre. Om det är ett riktigt problem kan det vara en bra idé att prata med någon - och eventuellt be om hjälp - om du tror att du inte klarar dig ur ditt beroende på egen hand.

Cosmopolitans Alkoholundersökning

Följ med Cosmopolitan på en vit september för att öka ditt välmående och din hälsa efter en sommar med semester, rosé och drinkar.

Cosmopolitans redaktör Alina Nordling öppnade upp sig och delade sin berättelse om alkoholens påverkan i hennes liv. Den starka och ärliga berättelse inspirerade Cosmopolitan att fråga svenska kvinnor om deras dryckesvanor och att bryta ner tabut gällande att vara öppen med problem som har med alkohol att göra. Delta i vår anonyma alkoholundersökning och hjälp oss dyka djupare i alkoholens påverkan.

Related Article

Gillade du artikeln? Glöm inte följa oss på Facebook och Instagram!

Vad tycker du?