Alla har dåliga dagar ibland. Vissa ofta, andra mer sällan. Det är otroligt lätt att låta morgonens dåliga sinnesstämning gå ut över hela dagen - men det går så klart att motverka, eller lindra, med några enkla vardagsknep.

1. Ta en dusch

Det finns få saker som kan vara så upplyftande som en ordentlig dusch. Skrubba bort ditt dåliga humör med din favorit-peeling och gör en hårinpackning så ska du se att du kommer ut ur badrummet som en ny människa.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Sminka dig

Nej, något så ytligt som smink ska naturligtvis inte vara synonymt med välmående, MEN en dålig dag börjar inte allt för sällan med en blick i spegeln i vilken man möts av ett trött och glåmigt face. Man känner sig helt enkelt inte på topp och då kan faktiskt lite naturligt smink som bidrar med lyster och "vakenhet" vara en räddare i nöden. Känner du dig snygg blir du oftast gladare, och känner du dig glad blir du alltid snyggare. En enkel ekvation!

Most Popular

3. Gå på promenad

Även om det ända du vill är att stanna i sängen, gömma dig under täcket och kolla på IQ-befriande serier så är en promenad en välfungerande medicin mot ditt deppiga humör. Ta på dig ett par sköna skor, klä dig efter väder och låt promenaden ackompanjeras av en rolig podcast eller en spännande ljudbok som får dig på andra tankar. Det finns förresten massor av ljudböcker som handlar om personutveckling och positivt tänkande och det är ingen dum idé att anamma en sådan för lite uppmuntran och för att återfinna tron på dig själv!

4. Ta tag i någonting jobbigt

Alla har vi väl någon eller några (eller jättemånga) saker liggande som vi bara inte orkar ta tag i. Ofta är det saker som inte tar mer än tio minuter att göra - som att betala räkningar, boka en tid hos gynekologen, beställa linser på nätet eller höra av sig till en familjemedlem. Bästa dagarna att få detta gjort på är, tro det eller ej, de dåliga dagarna. Varför? Därför att du antagligen mår dåligt på grund av stress född ur alla dessa små saker som du borde göra, och du kanske helt enkelt bara inte har fått tummen ur för att du har varit upptagen med att göra roligare saker! Det kanske till och med är din kropp som försöker hinta om att det är dags att lyfta bort de små vikterna från dina axlar innan det blir för tungt, och när du gjort det blir du återigen lätt som en fjäder! Smart, visst?

5. Städa

Det låter ju kanske inte som det man främst vill göra när man mår skit, men det kan definitivt vända din dag i rätt riktning. Vi blir extremt påverkade av vår omgivning och precis som med duschen kan känslan av rent och nytvättat vara extremt helande för själen. Ett stökigt hem kommer bara få dig att må ännu sämre (eller till och med vara den utlösande orsaken till varför du mår dåligt). Dessutom aktiverar du dig när du städar vilket antagligen kommer få dig på nya och bättre tankar.

6. Lyssna på musik

Musik är ju som bekant någonting som har stor påverkan på våra sinnesstämningar. Sätt på en låt som du blir glad eller peppad av, och sjung eller dansa med så ska du se att du kommer på lite bättre tankar!

7. Träna

Ett utomordentligt bra sätt att få utlopp för dina aggressioner. Ditt dåliga humör kan till och med vara till nytta när du tränar och ge dig en extra jävlar anamma-kick! Löpning är utmärkt för dåliga dagar eftersom de, liksom en promenad, bjuder på både frisk luft och motion. Känslan efter ett träningspass brukar även det lätta upp humöret eftersom du känner dig stark och duktig som tränade istället för att stanna hemma i sängen.

8. Ring eller träffa en vän

Att prata med någon som brukar göra dig glad, eller som du helt enkelt kan beklaga dig lite inför och som förstår dig kan vara högst förlösande. Ibland kan det vara så enkelt som att ha en dialog med någon över huvudtaget, eftersom det får dig att känna dig mindre ensam. Att stänga in sig och vara ensam med sina negativa tankar leder sällan till något gott (även om det så klart ibland kan vara nyttigt att ta sig tid att tänka och vara nära sina känslor).

9. Skriv ner vad du känner

Skriv ner vad som gör dig arg, irriterad eller ledsen. Allt du känner ska ner på pappret, helst utan eftertanke eller pretentiös grammatisk korrekthet. Låt det flöda! När du tömt dig på negativa tankar är det enklare att starta om. Ta ett djupt andetag, tvångsmata dig med massor av positiva tankar och låt dagen börja på riktigt!

10. Mindfulness

Om du har svårt att ändra ditt dåliga mönster och byta de negativa tankarna mot positiva kan mindfulness vara ett perfekt hjälpmedel. Det kan räcka med en 10-15 minuters session (det finns jättebra appar för detta) för att få hjärnan och kroppen att spänna av och fyllas med ny energi. Att vara i nuet är inte alltid det enklaste, men med lite träning kan det faktiskt förändra din livskvalité avsevärt eftersom det hjälper dig att släppa eller styra över dina tankar och i och med det blir du bättre på att skaka av dig negativa känslor.

Förmodligen är du redan medveten om flera av dessa knep, men de tåls nog att upprepas, eftersom det är lätt att glömma bort när man väl sitter där på sängkanten med trassligt hår, tom blick och en orolig känsla i bröstet. Så - lycka till att bekämpa alla dina kommande "bad days" och kom ihåg att det alltid går över förr eller senare. You go girl!

Vad tycker du?